15 Haziran 2013 Cumartesi

NASIL BİR KADIN

foto: Serdar IŞIK



Geçen gün hemşehrim, meslekdaşım Halil Koç Bey'le  bir sohbet yaptık. Benim de aile büyüklerimden dinlediğim bir tesellemeyi O da babasından duyduğunu söyleyerek anlattı. Artık nesli tükenmekte olan insanların hafızalarındakilerinin kaybolup gitmemesi adına, bu anlatımı kayda geçirmek istiyorum. Biraz argo gibi görünebilir, ama ilgisi yok. Geçmişte yaşanmışlıkları mizaha dayalı bir üslupla anlatan bir yorumdur. Bu çerçeveden, halk kültürümüzü tanımak isteyenlerin dikkatle okuyacağını düşünüyorum. 


Daha delikanlılık çağlarındayken dedesi arkadaşımı karşısına alıp öğüt veriyor;


-Oğlum, evlenmek önemli bir karardır. Evlenecek olanlar kiminle evleneceğine dair çok düşünmek zorundadır. Acele karar almayacaksın. Büyüklerin öğütlerine kulak vereceksin.

 Demiş.
 -Dedecğim nasıl olacak, biraz açıklarmısın, iyi bir evlilik yapmak için neler yapmalıyım ?

- Oğlum üç çeşit kadın vardır, bunları iyi bileceksin. Seçimini de ona göre yapacaksın. Yanlış yaparsan hayatın zehir olur. 


 Birincisi ZALLAN ZORT kadın: Bunlar dağınık, ipsiz, sorumsuz kadınlardır. Nerede ne konuşacağını bilmezler. Olaylara hep olumsuz yönünden bakarlar. Topluluk içinde söz ola beri gele kabilinden laflar edip, çevresini huzursuz ederler. Bunlarla evlilik yapmak ömür boyu işkence çekmek demektir. Bizim köyden Umurlar'ın Hasan'ın karısı Gülbahar buna iyi bir örnektir. Eğer bu kadının davranışlarına dikkat edersen bunu fark edersin.


  İkincisi ÇEPELİ MİRT kadın:  Bu tür kadınlar çok pis olurlar. Evlerine ve yaşadıkları çevreye pislikten girilmez. Ellerinden yemek yenmez. Çay içilmez. Giyim kuşamlarına özen göstermezler. Saçları başları dağınıktır. Öz bakımlarını yapmazlar. Bunlarla yaşamak da işkence gibidir. Bizim köyden Gök Hasan'ların İsmi de bu gruba iyi bir örnektir. Sen de O'nun davranışlarını gözlemlersen ne demek istediğimi daha iyi anlarsın.


  Üçüncüsü KİMYAYI (Kimya-ı) MÜLK kadın: Bu tür kadınlar az bulunur. Toplumda parmakla gösterilir. Evlendiği erkek için servet değerindedir. Oturmasını kalkmasını, nerede ne konuşacağını bilir. Öz bakımını yapar, kendini geliştirir. Çocuklarına iyi bir anne olmanın ötesinde, bir öğretmendir. Eşini her zaman daha ileriye taşır. Sevimli ve güler yüzlüdürler. Evlenilecek kadınlar bunlardır. Onları bulmak için çok uğraşmak gerekir. Ayrıca onlara layık olmak lazımdır. Öyle olmazsa hayatı bu kadınlara zehir etmiş olursun.

Dedi...

Günümüzde evlilikleri ve gençlerin halini düşündüğümüzde dedenin ne kadar anlamlı öğüt vermiş olduğunu anlıyoruz.


Herkesin bahtına Kimya_ı Mülk kadınlar düşsün diliyoruz.


Ramazan Işık



Teselleme: Geçmiş olayları örneklerle anlatma.

Zallan zort: Dağınık, lafını bilmez, sorumsuz.
Çepel: Bulaşık.
Kimya : Az bulunan.

12 yorum:

  1. Merhabalar Ramazan Hocam.

    Epeyce bir ara verdiniz. Arada sırada sizin blog sayfanızı ziyaret ediyordum ama, sizden uzun bir süre ses çıkmayınca, ne de olsa insanın ayağı kesiliyor. 2013 yılının Haziran ayında bir post eklediğinize göre, her şey yolunda görünüyor.

    Bu yazınızı çok beğendim. Müsaadenizle kopyalayıp götürüyorum ve bir yerde yine sizin imzanızla yayınlamak istiyorum.

    Kaleminiz ve yüreğiniz güçlü ve daim olsun sayın hocam.

    Selam ve dualarımla birlikte en Güzel'e emanet olun.

    YanıtlaSil
  2. Recep Bey merhaba. Evet uzun zamandır bloga yazı eklemedim. sağlığımızda bir problem yok, ama gönül yorgun desem doğru olur.
    Beğeninize teşekkür ederim. Elbette alabilirsiniz. Saygılar sunuyorum. Sağlık ve sıhhat diliyorum...

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar Ramazan Hocam.

    Malum Kurban Bayramı yaklaşmaktadır. Bu vesileyle Kurban Bayramınızı kutlar; tüm sevdikleriniz ve sevenlerinizle birlikte sağlıklı, huzurlu ve mutlu bir bayram geçirmenizi dilerim.

    Bizleri Allah'a yaklaştıracak olan kurbanınızın da hayırlı ve mübarek olmasını dilerim.

    Selam ve dualarımla birlikte en Güzel'e emanet olun.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar Ramazan Hocam.

    Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk'e olan sevgimiz hiç bitmeyecek. Türk milleti olarak, O'nu ölümünün 75. yılında bugün bir kez daha sevgi, saygı, özlem ve rahmetle anıyoruz.

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Beyciğim, Mustafa Kemal Atatürk'ün gösterdiği yolda yürümeye devam edeceğiz. Bu yoldan ayrılanları biraz aklı selime ve etrafımızdaki ülkeleri incelemeye davet ediyorum. Saygılar.

      Sil
  5. Merhaba Çok uzun zaman oldu siz yazmayalı.
    Hayırdır ramazan bey nerelerdesiniz.

    YanıtlaSil
  6. Hadiye Hanım nedense elim bir türlü klavyeye varmıyor. Ülkenin gündemi bizi yordu gibi. Aslında karamsarlığı hiç sevmem. Kendi kendime bu durumumu da eleştiriyorum ama, bakalım. .. İlginize teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Merhabalar Sayın Ramazan Hocam!

    Uzun zamandan beri blog sayfanıza hep geldim-gittim. Şu anda internet hattım olmadığı için ben de artık bloglardan uzak kaldım. Sevdiğimiz, saydığımız ve muhabbetle bağlandığımız blog arkadaşlarımızın arada bir de olsa sesini duymak güzel oluyor ve ben arada bir de olsa bir fırsat yakaladığım da sesimi duyurmaya çalışıyorum.

    İnşAllah ailenizle birlikte sağlık, sıhhat ve afiyettesinizdir.
    Selam ve dualarımla birlikte en Güzel'e emanet olun. Hoşçakalın.

    YanıtlaSil
  8. Merhabalar Ramazan Hocam.

    Cenab-ı Hakk'tan size sağlık, sıhhat ve afiyetler dilerim. İnşAllah iyisinizdir.

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  9. Merhabalar Ramazan Öğretmenim.
    Evet, hayat bir karalama defteridir. Sizin söylediğiniz gibi, bizler de biraz karalayıp gideceğiz.
    Cenab-ı Hakk, ömrün de ölümün de hayırlısını verisn.
    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  10. Ramazan Bey çok uzun zamandır blog aleminden uzaktasınız. Merak ediyordum. Bloguma yazdığınız yorumları görünce sevindim. Sağlığınız iyidir umarım. Ben de uzak kaldım aslında blogumdan. Nadiren giriyorum ve yeni gördüm yorum yazdığınızı. Teşekkürler.

    Sevgi ve saygılarımla

    YanıtlaSil
  11. Çınar Hanım haklısınız, uzun zamandır yazmadım. Sağlığım iyi. Bu günlerde karakalem'e merak sardım. Sizin de iyi olmanızı diliyorum. Saygılarımla.

    YanıtlaSil

Düşünceleriniz benim için önemlidir. Katkılarınız için teşekkür ederim.